Crop faktor

Většina dnešních DSLR má menší senzor ve srovnání s původní velikost políčka kinofilmu 24 x 36 mm. Díky tomu senzor provádí výřez části obrazu zcela ekvivalentní dodatečnému výřezu části snímku na PC. Pokud byste chtěli uvidět stejnou část scény na dvou fotoaparátech s různými senzory:
  1. První fotoaparát má menší senzor
  2. Druhý fotoaparát je filmová zrcadlovka nebo DSLR se senzorem velikosti filmu, čili tzv. Full Frame

bude nutné na druhý fotoaparát (Full frame) nasadit objektiv s delším ohniskem. Potřebné prodloužení ohniska je tzv. crop faktor, který se dá snadno vypočítat jako poměr úhlopříčky kinofilmu ku úhlopříčce menšího senzoru. Tím dojde k srovnání zorných úhlů a obrázek bude co do výřezu stejný.

Příklad:
Pokud na DSLR Nikon D90 s crop faktorem 1,5x (Nikon D90 má 1,5x menší úhlopříčku senzoru než je úhlopříčka kinofilmu) nasadíte objektiv s ohniskem 100 mm, uvidíte to samé jako na kinofilmové zrcadlovce s objektivem 150 mm. V praxi se tedy na DSLR s menším senzorem všechny objektivy jakoby násobí crop faktorem.


Čím menší je senzor, tím menší kus scény vidí. Protože ale tímto menším kouskem vyplní celou fotografii, scéna je více přiblížená jako kdyby se použil objektiv s delším ohniskem. Proto je třeba ohnisko vynásobit crop faktorem - číslem udávajícím, kolikrát je úhlopříčka senzoru menší než úhlopříčka kinofilmu.


Menší senzor vidí na stejném objektivu s ohniskem f menší kus světa než větší senzor. Menší senzor má tedy užší zorný úhel.


Aby menší senzor vidět to samé (měl stejný zorný úhel), je třeba pro něj ohnisko zkrátit o crop faktor. Jinými slovy - nasadíte-li ohnisko f1 na menší senzor, jeví se relativně ke kinofilmu o crop faktor delší a tedy jako f2.

Zástupce Šířka [mm] Výška [mm] Crop faktor
Kinofilm 36.0 24.0 1
Canon EOS 5D 36.0 24.0 1
Canon EOS 1D 28.7 19.1 1.26
Nikon D90 23.6 15.8 1.52
Canon EOS 50D 22.5 15.0 1.6
Všechny DSLR Olympus 17.3 13.0 2

Typické velikosti senzorů a s tím související crop faktory.

 

Zpět na slovník

Text a obrázky - copyright © 2011 ing. Roman Pihan.

Nemohou být použity či přetištěny bez svolení autora vyjma pro privátní a nekomerční použití.

 

 Mnohem více informací o DSLR, optice, expozici, ostření atd. najdete v knize Mistrovství práce s DSLR.